Je klant wil helemaal geen ketel


in /

düzlem yüzeyIk ga een bekentenis doen. Houd je goed vast, hier komt-ie: ik weet niet wat voor cv-ketel ik heb. Het merk of type? Werkelijk geen idee. En om het nog erger te maken: ik voel ook nauwelijks behoefte het te weten. Ik ben niet de enige. Je klant wil helemaal geen ketel.

Warm douchen

Het huis dat ik sinds juni dit jaar bewoon, heeft een klein zoldertje. Daar staat een cv-ketel. Dat weet ik, omdat de dame van de woningcorporatie, toen we de woning bekeken, even de vlizotrap naar beneden deed, zodat ik er een blik op kon werpen. Ik zag het: er staat een ketel. Het kwik liep die dag tegen de 30 graden Celsius, toch vond ik het geruststellend dat ik het huis kan verwarmen als dat nodig is. En dat ik elke ochtend lekker warm kan douchen.

Warme woon- en werkkamer

Inmiddels is het december en staat de verwarming dagelijks aan. De temperatuur in huis is behaaglijk. Als ik thuiskom en ik zet de thermostaat hoger, zijn mijn woon- en werkkamer in een mum van tijd warm. Dat vind ik belangrijk. Toch weet ik nog steeds niet wat voor cv-ketel ik heb. Blijkbaar vind ik dat veel minder belangrijk. Zodra mijn thermostaat mij een melding geeft dat het tijd is de cv-ketel bij te vullen, ga ik het zoldertje op en zie ik het vanzelf. Die desinteresse voor de cv-ketel bespeur ik bij meer mensen. Mijn moeder meldde laatst verheugd dat binnenkort bij haar een nieuwe cv-ketel wordt geplaatst. “En? Wat is het geworden?” vroeg ik haar. De vraag verraste haar: “Oh, dat weet ik niet, hoor!”.

Ziel en zaligheid

Ik kan me voorstellen dat het voor een installateur moeilijk te verteren is dat klanten zo weinig interesse hebben in het product waar hij elke dag zijn ziel en zaligheid in legt: de cv-ketel. Wat interesseert die klant dan wel? De klant wil dat het warm en behaaglijk is in huis. Dat er warm water is in de keuken en in de badkamer of douche. Het apparaat dat daarvoor zorgt, is weliswaar noodzakelijk, toch is het niet waar het je klant om gaat. Eigenlijk wil je klant helemaal geen cv-ketel.

Warmte

Je klant wil de zekerheid van warmte en dat is precies waar jij, als installateur, voor zorgt. Jij levert geen cv-ketel, jij levert veel meer dan dat. Je levert de zekerheid van warmte. Dat begint met een goed advies, goede materialen, goeie mensen, goede bereikbaarheid en goede service. Daarbij horen een goede offerte en een goede cv-ketel. Als je maar onthoudt dat het die klant gaat om iets anders: de zekerheid van warmte. En jij zorgt daarvoor. Dag in dag uit, jaar in jaar uit. Daarom ben je er ook voor de klant als het nodig is. Je bent de Warmtewacht van de Algemene Nederlandse Warmte Bond.

Ik wens je mooie dagen met de warmte van allen die je dierbaar zijn.

Frans Reichardt
De Klantenluisteraar

Gepubliceerd op Installatie.nl op 15 december 2015.

About the Author

Frans Reichardt is De Klantenluisteraar. Hij helpt ambitieuze bedrijven aan blije klanten en betere resultaten. | Adviseur | Spreker | Trainer | Blogger | Auteur

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *