Waar eet je de klantvriendelijkste friet van Nederland?

2014-02-18 Pomms5Met een enthousiast “Goedemiddag!” verwelkomt de kale piepersnijder ons klantvriendelijk als wij de kleine snacktent aan de Rotterdamse Coolsingel betreden.

Transparantie
Mijn vriendin en ik zijn op bezoek bij Pomms. Pomms verkoopt patat, kroketten, bitterballen en geitekaaskroketten. Aan kaaskroketten en garnalenkroketten wordt gewerkt. Niks bijzonders, zou je zeggen. Totdat je weet dat het gaat om biologische snacks. Dat maakt Pomms bijzonder.
Aan weerszijden van de bescheiden toonbank staat een vitrine met daarin een berg aardappelen. Transparanter kan het niet. Op mijn vraag wat voor aardappelen het zijn, antwoordt de kale piepersnijder: “Agria”. Hij vertelt me wat hij met de aardappels aan het doen is. Er zitten wat vlekjes op de schil. Niks bijzonders, maar voor het oog van de klant niet zo aantrekkelijk. Daarom snijdt hij de vlekjes weg. Naast de vitrine staat de snijmachine. Aardappel erin, hendel omlaag en de patat ligt in de bak. Verser kan niet.

Ambitie
Bij de collega van de kale piepersnijder bestellen we twee patat met. Intussen praten wij verder met de kale piepersnijder. Hij blijkt een van de oprichters van Pomms. Hij vertelt met stralende glimlach over de oorsprong van Pomms, het succes op evenementen, de positieve reacties van klanten en de wens van klanten de snacks van Pomms ook op andere momenten dan tijdens evenementen te kopen, het besluit om de eerste vestiging te openen in Rotterdam en de ambitie om te groeien, ook in andere plaatsen. Het gaat goed met de eerste vestiging. Pomms krijgt veel publiciteit. “Dat is welkom, want we kiezen ervoor niet te betalen voor reclame. We vinden het natuurlijk wel leuk als ze over ons willen schrijven.”

Verantwoord
Met aanstekelijk enthousiasme spreekt de kale piepersnijder over zijn passie voor verantwoorde voeding. Toch is hij voorzichtig Pomms te nadrukkelijk te afficheren als ‘biologisch’. “Sommige mensen weten niet wat het precies is en vinden het eng.”
Even later, terwijl we op de schommel genieten van de overheerlijke patat met verrukkelijke, ongezoete en dus ietwat zurige, mayonaise, reikt de kale piepersnijder ons een bakje aan met twee bitterballen en twee kroketjes. “Proef maar eens. Ik ben benieuwd wat je er van vindt.” De twee kroketjes bevatten geitenkaas, de bitterballen rundvlees. Je ziet het en je proeft het. Ze smaken fantastisch en dat laten we de kale piepersnijder weten ook.

Fairtrade
Ik bestel een flesje LemonAid, een biologische frisdrank die wordt gemaakt met fairtrade ingrediënten. De omzet vloeit voor een deel naar kleinschalige projecten van boeren in ontwikkelingslanden.
Intussen grijpt de kale piepersnijder naar een doorzichtige bidon en neemt een slok van een groen goedje. Een oudere klant vraagt hem verbaasd wat dat nou is. “Mijn spinaziesmoothie” antwoordt de kale. De klant, blijkbaar onwetend van het grote gelijk van Popeye, denkt aan een grap en vraagt verbaasd: “Spinazie?”. De kale piepersnijder lacht zijn tanden nog eens bloot.

Leuk
Voor vertrek complimenteren wij de kale piepersnijder en zijn patatbakker voor de heerlijke patat en we bedanken voor het leuke gesprek. Als ik vraag of wij iets verschuldigd zijn voor de bitterballen en de geitenkaaskroketjes, antwoordt de kale piepersnijder: “Welnee, joh. Die zijn van mij. Dat vind ik leuk.”

De kale piepersnijder is Niels Tijthoff. Samen met Ruud Boeve is hij oprichter van Pomms. Zij maken behalve de lekkerste ook de klantvriendelijkste patat van Nederland.

Frans Reichardt
De Klantenluisteraar

About the Author

Frans Reichardt is De Klantenluisteraar. Hij helpt ambitieuze bedrijven aan blije klanten en betere resultaten. | Adviseur | Spreker | Trainer | Blogger | Auteur

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *