Passie voor klanten kun je proeven


tag: , , in /

2013-12-04 bike chain heart shutterstock_140307721In Wormer, een dorp in de Zaanstreek, zit de winkel van Piet de Wit. Ik kom er graag.
Piet de Wit noemt zichzelf ‘Fietsspecialist’. Dat had ook ‘Fietsfetisjist’ mogen zijn, want bij Piet de Wit is de fiets heilig.

Liefhebbers
Bij Piet de Wit werken uitsluitend liefhebbers. Mensen die buiten werktijd niets liever doen dan op de racefiets of mountainbike klimmen. Die houden van fietsen. Ze zijn trots op hun winkel, hun producten en praten er met liefde en eerbied over. Met verstand van zaken ook. Ze verkopen mij niets, ze adviseren en helpen mij.

In Zaandam, in het prachtig gerenoveerde stadscentrum, zit de winkel van RunnersWorld. Ik kom er graag. Bij RunnersWorld werken liefhebbers. Niet alleen in Zaandam trouwens, ook bij RunnersWorld in Rotterdam. Mensen die buiten werktijd niets liever doen dan de loopschoenen aantrekken om een paar kilometer te gaan rennen. Liefhebbers die je niets verkopen, maar je iets adviseren.

Passie
Vorig jaar bezocht ik in het Limburgse Sevenum een varkenshouder die werkt met een voerstation van Nedap. Toen ik hem vroeg waarom hij zo tevreden is over de mensen bij Nedap zei hij: “Ze delen mijn passie voor de beesten.” Toevallig of niet: de man die bij Nedap verantwoordelijk is voor marketing en sales heeft zijn wortels in het agrarisch bedrijf. Wat hij deelt met zijn klanten, is zijn passie voor de beesten.

De zesde P
Van Kotler leerden we dat marketing draait om 4 P’s: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Later voegde hij er een vijfde P, die van Personeel, aan toe. Het is de hoogste tijd voor een zesde P, die van Passie. Passie voor je product en passie voor klanten. Of je nu accountant bent, kaasboer of loodgieter, je klanten willen de liefde voor je vak, je winkel en je producten kunnen proeven. Niet zoals Esso dat doet met de lauwe pay-off ‘We’re drivers too’, maar door oprecht en geloofwaardig een echte liefhebber te zijn en het je klanten elke keer weer te bewijzen.

Je klanten zullen jouw passie zien en voelen. En ervoor terugkomen. Het is geen toeval dat de zaak van Piet de Wit bijna 100 jaar bestaat en nauwelijks last heeft gehad van de crisis. Echte liefde kan tegen een stootje.

Frans Reichardt
De Klantenluisteraar

About the Author

Frans Reichardt is De Klantenluisteraar. Hij helpt ambitieuze bedrijven aan blije klanten en betere resultaten. | Adviseur | Spreker | Trainer | Blogger | Auteur

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *