7 Tips voor een kansloos kerstgeschenk


in /

Potty PutterHet einde van het jaar nadert snel. Een mooi moment om je relaties te bedanken voor de samenwerking, je medewerkers te bedanken voor hun inzet en je klanten te bedanken voor het vertrouwen.

Geef jij je relaties, medewerkers en klanten dit jaar een cadeau met kerst? Bedenk dan dat veel van die cadeaus door de ontvangers nooit worden gebruikt en zelfs liever worden weggegeven. Of nog erger: ze belanden linea recta in de vuilnisbak. Uit onderzoek blijkt dat een slecht gekozen geschenk lang wordt herinnerd. Als dat is wat je wilt, volgen hier 7 tips voor een kansloos kerstgeschenk met grote impact.

1. Geef wat je zelf leuk vindt
Slechts een klein deel van de ontvangers van een kerstcadeau blijkt dit daadwerkelijk te gebruiken. Belangrijkste oorzaak is dat geen rekening is gehouden met de wens van de ontvanger. Dus: verdiep je zo min mogelijk in wat de ontvanger graag wil ontvangen, houd geen rekening met zijn smaak, maar geef wat jij zelf leuk of mooi vindt. Denk aan boeken en cd’s die passen bij jouw smaak i.p.v. bij die van de ontvanger.

2. Let niet op kwaliteit
Let niet op de kwaliteit van wat je geeft. Zorg ervoor dat wat je geeft voor het geld dat je eraan besteedt, zoveel mogelijk is. Dus: koop zo scherp mogelijk in en ga op zoek naar het voordeligste i.p.v. het beste. Geef liever ‘veel voor weinig’ dan ‘klein en fijn’.

3. Wacht tot het laatste moment
Begin niet te vroeg met je oriëntatie op een kerstgeschenk. Wacht liever tot het laatste moment. Dat verkleint de kans dat je iets vindt dat past bij je bedrijf, bij je imago en bij de relatie die je onderhoudt met de ontvanger. Het vergroot de kans dat het cadeau van je voorkeur niet op tijd kan worden geleverd en dat je het moet doen met de ‘winkeldochters’ waarmee het magazijn bij je leverancier nog vol ligt.

4. Zet de naam van de ontvanger er met koeienletters op
Personaliseren is prima en houd je vooral niet in. Zo ontving ik ooit een fleece sweater met daarop in koeienletters mijn eigen naam. Zo groot, dat iedereen op het strand, langs het voetbalveld of in de supermarkt kon zien hoe ik heet. Ik heb ‘m nooit gedragen en, vanzelfsprekend, ook niet weggegeven. Wie wil er nou als Frans Reichardt door het leven gaan?

5. Zet je logo er groot op
Laat de ontvanger vooral niet denken dat het om hem gaat. Het gaat om jou. Zet daarom je logo duidelijk zichtbaar op het geschenk. Doe dit vooral niet smaakvol en subtiel, maar zo groot mogelijk. Hoe groter jouw naam erop staat, hoe groter de kans dat de ontvanger er niet mee gezien wil worden.

6. Val zo min mogelijk op
Probeer niet teveel op te vallen of te verrassen. Geef iets dat de ontvanger al veel vaker heeft gezien en waarschijnlijk ook al vaker heeft gekregen. Hoe minder je opvalt, hoe groter de kans dat de ontvanger je geschenk achteloos in een la legt. Een simpele USB-stick, balpen, agenda of kalender, bijvoorbeeld.

7. Maak er een verplicht nummer van
Laat in alles – je geschenk, de verpakking en de manier waarop je het geeft – blijken dat het geven van een geschenk voor jou een verplicht nummer is en dat het je eigenlijk geen bal interesseert. Een onpersoonlijke e-mail met dertien-in-een-dozijn kerstboodschap of een klassieke voorbedrukte kerstkaart zijn ook uitstekende manieren om onopgemerkt aan de ontvanger voorbij te gaan.

Als je deze tips volgt, weet je vrijwel zeker dat je kerstgeschenk probleemloos meedrijft op de golf van goedbedoelde rommel die straks weer over ons land rolt.

Nog één waarschuwing…
Er is een manier om een waardeloos cadeautje tóch een positieve impact te laten hebben: de positieve intentie waarmee je geeft. In dit filmpje zie je wat er gebeurt als een vader zijn kinderen kort voor kerst alvast een cadeautje geeft. Het maakt de kinderen niet uit dat het cadeautje dat zij krijgen (de een krijgt een ui, de ander een banaan) een presentje van niks is. Ze krijgen het van iemand die van ze houdt, die aandacht voor ze heeft en naar ze luistert, ze vinden het leuk om iets uit te pakken en ze zijn er ontzettend blij mee. Omdat het uiteindelijk niet enkel draait om wát je geeft, maar met welke intentie.

Frans Reichardt
De Klantenluisteraar

About the Author

Frans Reichardt is De Klantenluisteraar. Hij helpt ambitieuze bedrijven aan blije klanten en betere resultaten. | Adviseur | Spreker | Trainer | Blogger | Auteur

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *